4 lata

Rozwój fizyczny

Twoja pociecha jest coraz bardziej sprawna fizycznie. Dzięki temu, czynności codziennego dnia nie sprawiają jej już większych trudności. Pozwala to dziecku wykonywać zadania, które przedtem zbijały je z tropu i złościły. Maluch potrafi biegać na paluszkach, skakać na jednej stopie, podskakiwać w miejscu, skakać z jednego stopnia, a także wchodzić i schodzić po schodach stawiając jedną nóżkę i dostawiając drugą. Nie licz jednak na to, że będzie spacerował w równym tempie razem z Tobą. Możesz się spodziewać, że wybiegnie daleko do przodu lub, wręcz przeciwnie, zostanie w tyle.

Trzyletnie dziecko jest bardzo zwinne i często znika z pola widzenia rodziców. Czasem momentalnie zniknie sklepie, lub w parku stracisz go z oczu za przysłoniętą alejką drzew.

Rada dla rodziców

Pamiętaj! To okres wymagający od Ciebie wzmożonej uwagi. Samodzielny maluch może wybiec na jezdnię. Nie zawsze zdołasz prowadzić dziecko za rączkę, a nawet jeśli się to uda, wystarczy jedno nagłe szarpnięcie i maluszek wyswobodzi się z Twojej dłoni. Dlatego zawsze lepiej jest trzymać dziecko, nie za dłoń, lecz za nadgarstek.

3,5 roku

Przekroczenie tej granicy może czasami przynieść pogorszenie koordynacji ruchowej Twojego malucha. Niektórych dzieci może to dotyczyć w niewielkim stopniu, u innych może trwać dłużej i mieć poważniejszy przebieg. Co jest tego przyczyną? Otóż zarówno wpływy zewnętrzne, jak i sam proces wzrostu.

Możemy więc zaobserwować pogorszenie koordynacji ruchowej przy bardzo wielu czynnościach. Dzieci w tym czasie często potykają się, przewracają, mają lęk wysokości. Nawet maluchom, które do tej pory były znakomicie sprawne ruchowo, może zdarzyć się przejście przez fazę poważnych zaburzeń.

Takie trudności mogą dotyczyć zarówno całego ciała, jak i samych rąk. Np. zauważasz, że przedtem rączki Twojego dziecka były mocne i pewne, a teraz zaczyna ono rysować cieniutką, przerywaną linią albo stawiać klocki wyraźnie trzęsącymi się dłońmi.

Rada dla rodziców

Twój maluch staje się teraz prawdziwym odkrywcą i z ogromną energią chce poznawać świat. Nie staraj się stale ograniczać samodzielności dziecka, poprzez ciągłe nakazy. Jest teraz bardzo ruchliwe i nie zawsze możesz go upilnować, ale częste upomnienia sprawią, że dziecko zaprzestanie nowych prób odkrywania świata i stanie się bojaźliwe.

Rozwój intelektualny

Trzeci rok jest dla Twojej pociechy przełomowy, bo właśnie w tym okresie kształtuje się własne, indywidualne „ja”.

Zainteresowanie nauką języka i coraz większa płynność posługiwania się nim sprawiają, że trzylatek staje się wymarzonym kompanem i poszukiwanym członkiem każdej grupy. Jego słownik i sprawność językowa niezwykle wzrastają, a podobnie — zdolności rozumienia innych. Można więc wydawać mu polecenia i stosować zabawy językowe, z którymi poradzi sobie doskonale.

Z zaciekawieniem ogląda książeczki z obrazkami i słucha krótkich opowiadań. Jeżeli czytasz dziecku znaną przez niego bajeczkę, pamiętaj, żeby nie zmieniać tekstu. Twój synek lub córeczka ma dużo lepszą pamięć niż Ci się wydaje i głośno zaprotestuje przeciwko nagle wprowadzanym zmianom.

Dziecko potrafi już samo wymyślać historyjki związane zazwyczaj ze znanym mu otoczeniem. Używa przy tym krótkich zdań, które nie zawsze są powiązane treściowo.

Słownictwo staje się coraz bogatsze. Uwielbia nowe słowa, które często działają na niego jak czarodziejskie zaklęcia, zwracając jego zachowania w pożądanym przez nas kierunku. Słowa takie jak: „nowy”, „inny”, „duży”, „niespodzianka”, „tajemnica”, wskazują na coraz większą fascynację nowymi horyzontami. Natomiast „pomóż”, „mógłbyś”, „zgadnij”, motywują go do podejmowania pożądanych działań.

Dziecko jest już w stanie wyrazić własne życzenia i uczucia za pomocą słów. Śpiewa proste piosenki. Potrafi także opowiadać o swoich przeżyciach. Prowadzi ze sobą ożywione rozmowy i próbuje nawet rozkazywać, chcąc podporządkować sobie najbliższych.

Rada dla rodziców

U niektórych trzylatków mogą pojawić się w ciągu dnia zachowania takie jak choćby monotonne kołysanie się w pozycji siedzącej lub z nogi na nogę w pozycji stojącej, uderzanie głową o meble lub ściany itp. Zadbaj wtedy szczególnie o przyjazne i interesujące środowisko dla Twojego dziecka. Spraw, by miało wiele ciekawych bodźców i odpowiedzialną opiekę. Pamiętaj, że niezbyt już sprawny opiekun w podeszłym wieku, (np. prababcia) może mieć w ,,starciu” z malcem zbyt mało energii.

3,5 roku

Dziecko nie mówi o sobie tak jak wcześniej, używając trzeciej osoby liczby pojedynczej (np. „Piotruś chce pić”). Mówi przez „ja” („Ja chcę pić”), ponieważ jest już bardziej świadome swojej własnej osoby. Zauważa także swoją niezależność i to co go różni od innych.

Zaimek ,,ja” wchodzi na stałe do jego języka myślenia i staje się tym samym jednym z najważniejszych, jeśli nie najważniejszym, pojęciem w życiu maluszka.

Maluch potrafi już z zapałem tworzyć z klocków nieskomplikowane budowle, ustawiać wieżę z ośmiu elementów i z prawdziwą radością ją burzyć. Umie wkładać mniejsze pojemniki w większe, układać proste puzzle, a także nawlekać spore koraliki na nitkę. Potrafi niekiedy nie tylko narysować na papierze pionowe i poziome linie, ale nawet koło.

Wiek trzech i pół roku to czas, kiedy niezwykle żywa jest wyobraźnia dziecka. Jedna z bardziej wyraźnych cech tego wieku to upodobanie do stwarzania sobie wyimaginowanego towarzystwa. Nie ma w tym wypadku powodu do niepokoju. Wręcz przeciwnie. Badania wykazują, że wymyślanie rozmaitych stworzeń może świadczyć o dużych zdolnościach i bogatej wyobraźni dziecka. Te wymyślone istoty są więc dla Twojego malca bardzo realne, bardzo ważne i całkiem nieszkodliwe.

Po przekroczeniu trzeciego roku życia, dziecko bawi się coraz dłużej i zagłębia w świat fantazji. Nie potrafi natychmiast skończyć zabawy. Potrzebuje zazwyczaj nieco czasu, by powrócić do rzeczywistości. Musisz pamiętać, że zanim wezwiesz malca do jedzenia, mycia lub spania, lepiej będzie uprzedzić go wcześniej o Twoich zamiarach.

Rada dla rodziców

Postaraj się zaakceptować małe „dziwactwa” charakterystyczne dla tego wieku. Gdy dziecko domaga się specjalnego, dodatkowego miejsca przy stole, w samochodzie czy na rodzinnej kanapie dla „przyjaciela” ze swojej wyobraźni, nie protestuj. Taka dodatkowa rezerwacja może być niekiedy kłopotliwa, ale wysiłek się opłaci.

Rozwój społeczny

Twoje dziecko ma wreszcie trzy latka! Po trudnym okresie przekory, nadszedł dla Ciebie w końcu czas wytchnienia. Dzieci w tym wieku stają się pogodne, mało konfliktowe i gotowe do współpracy. Domowy dyktator łagodnieje by przeistoczyć się w przyjaznego trzylatka, zafascynowanego odkrywaniem własnego „ja”.

Trzyletnie pociechy stają się bardziej świadome i pewne siebie. Szybko rezygnują więc z dominacji i nieustępliwości.

Ulubione „nie” nagle znika ze słownika Twojego dziecka i zostaje zastąpione radosnym „tak”.

Maluszek jest bardziej pogodzony z otaczającym go światem, może dlatego, że osiągnął stan większej równowagi wewnętrznej. Nie wymaga już specjalnych rytuałów, ścisłego powtarzania wszystkich czynności. Czuje się też znacznie bezpieczniej — zarówno z sobą samym, jak i z innymi.

Dziecko nie jest już sztywne, dominujące, żądające. Nie wszystko musi już być zrobione zgodnie z jego wolą. Teraz może nie tylko zrobić coś po Twojemu, ale — co więcej — znaleźć w tym przyjemność.

W tym okresie ludzie stają się dla malucha ważni. Lubi zawierać przyjaźnie i chętnie odda zabawkę lub ustąpi, by pozostać z kimś w dobrych stosunkach — do czego przedtem było niezdolne.

U dwuipółlatka opór wydawał się kwestią zasad. Tak było bezpieczniej. Trzylatek zdecydowanym krokiem idzie do przodu na spotkanie przygody.

Stosunki między rodzicami a trzylatkiem układają się dosyć dobrze. Dla wielu dzieci jest to okres mowy „my”, a mama lub tata staje się w tym wypadku ulubionym towarzyszem. Trzyletni maluch jest dla rodzica nie tylko przyjacielem, ale i łatwiej daje sobą kierować. Szybciej też podejmuje decyzje. Co więcej, możesz wreszcie

potargować się ze swoim szkrabem. Czas, gdy dziecko chciało wszystko natychmiast, wreszcie minął. Możesz więc namówić trzylatka, by „teraz” zrobił coś za czym nie przepada, a „potem” przyjdzie czas na nagrodę. Np. gdy maluch grzecznie zje obiadek, potem opowiesz mu bajkę.

Trzylatek potrafi już nawet uważnie słuchać argumentacji. Jeśli zostanie przekonany, zdarza się, że robi rzeczy, których nie lubi. Stawia więc przed dorosłymi znacznie mniej wymagań niż jego nieco młodsze wcielenie.

Rada dla rodziców

Możesz wreszcie liczyć na to, że trzylatek szybciej niż kiedyś, podejmie decyzję. Warto mu jednak pomóc. Np. jeżeli maluszek waha się, czy wejść do domu (o co właśnie został poproszony), możesz zapytać: „Wolisz wejść od przodu czy tylnymi drzwiami?”. Zazwyczaj wybierze jedną z proponowanych możliwości i będzie się tego trzymał.

3,5 roku

W wieku trzech i pół roku, większość dzieci czeka pierwsze starcie z warunkami przedszkolnymi. Poczucie braku bezpieczeństwa dziecko wyraża częstym płaczem, pojękiwaniem, a także częstymi pytaniami skierowanymi do rodzica: „Kochasz mnie?”, albo nawet pretensją: „Nie kochasz mnie już”

Maluszek ma również rozmaite wymagania w stosunku do starszych: „Nie patrz”, „Nie mów”, „Nie śmiej się”; albo też żąda, aby całą uwagę skupiano na nim. Bywa, że jest okropnie zazdrosny, gdy inni członkowie rodziny zwracają się do siebie nawzajem.

Taki brak poczucia bezpieczeństwa i żądanie wyłączności, dotyczy również relacji koleżeńskich. Skrajności emocjonalne utrudniają dziecku kontakty z rówieśnikami. W jednej chwili jest bardzo nieśmiały, w innej zuchwały do przesady. To powoduje, że nie wzbudza zaufania wśród otoczenia.

Opiekun, który będzie świadomy takich zachowań, może okazać się wielką podporą. Jeśli zrozumiesz, że brak poczucia bezpieczeństwa i zła koordynacja są charakterystycznymi cechami tego okresu, bardzo pomożesz swojemu dziecku. Nie będziesz szukać na siłę winy w otoczeniu. Wykażesz się większą cierpliwością i czułością, czego dziecko w tym czasie rozpaczliwie poszukuje.

Maluch w tym wieku jest delikatny i wylewny w swoich uczuciach do rodziców. Lubi się tulić, chce być grzeczny, aby zasłużyć na miłość i uznanie mamy i taty.

Rada dla rodziców

Przedszkolną edukację dziecka rozpocznij od kilku godzin dziennie. Ośmio- lub dziewięciogodzinny pobyt w warunkach przedszkolnych może zmęczyć nawet dorosłego, a już na pewno przekracza wytrzymałość psychiczną debiutującego malucha.

Zgodnie z art. 13 ust.1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. (RODO), informuje się, iż:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych oraz danych osobowych wychowanków przedszkola i żłobka jest Niepubliczny Żłobek „Akademia Maluszka” oraz Przedszkole Językowe „Europejska Akademia Dziecka” mieszczące się przy ul. Szkolnej 14 w Dzierżoniowie.
  2. Inspektor Ochrony Danych wykonuje swoje obowiązki w siedzibie Niepublicznego Żłobka „Akademia Maluszka” i Przedszkola Językowego „Europejska Akademia Dziecka, ul. Szkolna 14, 58-200 Dzierżoniów, tel. 74 83 40 004, e-mail: przedszkoledzierzoniow@op.pl
  3. Podstawą prawną przetwarzania Pani/Pana danych osobowych jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych.
  4. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu realizacji zadań określonych w Statucie Niepublicznego Żłobka „Akademia Maluszka” oraz Przedszkola Językowego „Europejska Akademia Dziecka” w Dzierżoniowie.
  5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
  6. Posiada Pani/Pan prawo do żądania od Niepublicznego Żłobka „Akademia Maluszka” oraz Przedszkola Językowego „Europejska Akademia Dziecka” w Dzierżoniowie dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania , a także prawo do przenoszenia danych oraz uzyskania kopii danych.
  7. Pani/Pani ma prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  8. Zebrane dane będą przechowywane przez okres 5 lat liczone od momentu wygaśnięcia umowy z Niepublicznym Żłobkiem „Akademia Maluszka” lub Przedszkolem Językowym „Europejska Akademia Dziecka” w Dzierżoniowie.
  9. Inspektor Danych osobowych może przekazać dane osobowe organom uprawnionym zgodnie z odrębnymi przepisami np.:
    – osobom upoważnionym, tj. pracownikom i współpracownikom, którzy muszą mieć dostęp do danych, aby wykonywać swoje obowiązki,
    – podmiotom przetwarzającym którym Inspektor Danych Osobowych zlecił czynności wymagające przetwarzania danych, tj. pracownikom realizującym zajęcia dodatkowe dla dzieci.
    – Urzędom np. Urząd Miasta w Dzierżoniowie, Dolnośląski Urząd Wojewódzki we Wrocławiu, Kuratorium Oświaty we Wrocławiu.
  10. Podanie danych jest dobrowolne, w przypadku ich niepodania nie będzie możliwe realizowanie świadczenia usług w żłobku i świadczenia usług w zakresie wychowania przedszkolnego.
  11. Administrator dokłada wszelkich starań, aby zapewnić wszelkie środki fizycznej, technicznej i organizacyjnej ochrony danych osobowych przed ich przypadkowym czy umyślnym zniszczeniem, przypadkową utratą, zmianą, nieuprawionym ujawnieniem, wykorzystaniem czy dostępem, zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi przepisami.
  12. Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane w formie elektronicznej, papierowej oraz ręcznie, zgodnie z metodami i procedurami związanymi z celami przetwarzania, o których mowa powyżej.